Descripció del curs
La situació actual de confinament és una oportunitat per transformar-te
T’imagines què hauríem fet en la situació actual si no existissin les eines tecnològiques? La tecnologia ha demostrat un cop més com pot ajudar a crear una societat millor, més connectada, més creativa, més segura i amb més aprenentatge per a tothom. Aprender a fer servir la tecnologia, no només com a usuaris sinó també com a creadors, és una necessitat en el món actual i cada vegada ho serà més en els propers anys. Tot i que això ens pot provocar por, aquesta situació que vivim és una oportunitat per a descobrir noves il·lusions i desenvolupar noves capacitats desconegudes en nosaltres mateixos, una oportunitat per a repensar-te, per aprendre i per a transformar-te. I jo t’acompanyaré en aquest camí des de l’inici, pas a pas, al teu costat. Aprendràs a guanyar confiança utilitzant i ensenyant Scratch, de forma divertida i simple, i també coneixeràs l’existència d’altres eines similars a Scratch per aprendre robòtica educativa i pensament computacional que podràs fer servir a distància i sense cost, tot promovent un aprenentatge actiu en els teus alumnes. Aquest curs no requereix tenir cap mena de coneixements previs.
Els educadors som la peça clau per a la transformació
Sovint els mestres sentim el pes de transformar l’educació a les nostres espatlles. Això ens pot generar por, frustració, angoixa, incapacitat… ja que habitualment no hem desenvolupat les capacitats necessàries per a generar el canvi que requereix l’educació del s.XXI.
Encara que s’inverteix temps, esforç i diners en introduir la tecnologia com a facilitador d’aquesta transformació, els resultats no ens acompanyen, ja que el sistema acostuma a enfocar-se en la tecnologia per ella mateixa enlloc de fer-ho en potenciar a les persones que generaran realment aquest canvi.
En aquest curs no només coneixeràs noves eines tecnològiques, amb activitats senzilles dissenyades per guanyar seguretat, i amb un gran acompanyament a cada pas que faràs, sinó que també iniciaràs un procés de transformació de les teves habilitats personals i professionals.
Què és Scratch?
Imagina, programa, crea i comparteix… tot allò que vulguis! Scratch és una plataforma que mitjançant la programació per blocs posa al teu abast, la possibilitat de crear i compartir històries, animacions, videojocs, jocs educatius… i molt més!
Scratch ha revolucionat el món de la programació, democratitzant l’accés a aquest llenguatge fent-lo assequible a tothom, a partir de nens i nenes de 7 anys, fins a adults de totes les edats.
Scratch és també una gran comunitat global, que crea, aprèn i s’expandeix amb les aportacions de tots els seu membres, ja siguin educadors, investigadors, pares o alumnes…
Tal com confessa el creador de la “criatura”, Mitch Resnick del MIT (Massachusetts Institute of Technology), la creativitat dels infants i dels joves segueix superant totes les expectatives que els adults poguem tenir. La filosofía d’Scratch es resumeix en les 4 Ps: Projects, Passion, Play & Peers.
Com puc aplicar Scratch a la meva assignatura?
No ets mestre d’informàtica? Cap problema! Scratch no es limita a l’assignatura d’informàtica sinó que va molt més enllà. En aquest curs et mostrarem amb exemples senzills i concrets com aplicar-lo de forma simple a qualsevol disciplina, des de les STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), a l’art, passant pel les ciències socials i naturals, els projectes d’aprenentatge servei i qualsevol altra proposta educativa que puguis imaginar. Scratch és una eina que ja forma part de qualsevol aula.
Destinataris
Maestros de primaria y secundaria, con pocos conocimientos tecnológicos, interesados en impactar en sus alumnos por medio de la programación educativa, visual y creativa con Scratch.
Requisits tecnològics
Un ordenador con conexión a Internet. Navegador actualizado (se recomienda Chrome o otros navegadores modernos). Aunque se recomienda ordenador, también puedes hacer el curso con una tablet (pantalla mínima de 10’’). No se requiere ningún conocimiento previo.
Objectius
Objectius generals:
- Desenvolupar habilitats d’autoconeixement per a aconseguir una transformació personal i professional
- Prendre consciència de la importància de desenvolupar les habilitats d’autoconeixement i de pensament computacional a l’aula per a crear un impacte transformador en els alumnes
- Desenvolupar habilitats bàsiques a través de l’eina Scratch per a l’aprenentatge del pensament computacional a l’aula
- Saber com potenciar l’aprenentatge i l’impacte a qualsevol assignatura o proposta educativa usant Scratch
- Aprendre a aplicar a l’aula de forma senzilla i concreta els coneixements apresos, amb exemples i consells pràctics
- Aprendre a desenvolupar competències transversals com el treball en equip, la comunicació, la resolució de conflictes, la resolució de problemes… mitjançant l’ús d’eines tecnològiques com l’Scratch
- Saber analitzar els resultats d’aprenentatge i trobar formes de resoldre les dificultats després de cada activitat formativa
Objectius específics:
- Perdre la por a la tecnologia i guanyar seguretat, obrir-nos a tots els avantatges que ens pot aportar
- Prendre consciència sobre la importància de la tecnologia i en especial de la programació com un llenguatge útil i imprescindible avui dia
- Aprendre l’eina Scratch de forma escalonada, creativa i mitjançant propostes pràctiques
- Aprendre i aplicar els conceptes bàsics de la programació de forma senzilla (en català, castellà i anglès) per a crear una varietat d’aplicacions gairebé ilimitades
- Saber aplicar Scratch com una eina de creació per a impactar en qualsevol assignatura
- Comprendre i treballar en un entorn col·laboratiu a escala global, com és Scratch i aprendre a tenir en compte els drets d’autor i l’atribució de l’autoria
- Conèixer els avantatges i aconseguir crear un compte ‘Scratch per a educadors’
Continguts
Mòdul 1: Introducció al mètode i a Scratch (6h)
- Objectius i resultats del curs: Què obtindràs?
- Quins són els meus reptes i necessitats més importants en aquest moment?
- El mètode THEAD per a transformar-nos personal i professionalment
- Importància de la tecnologia i la programació avui (i demà!)
- La robòtica: què és un robot?
- Primers passos a l’entorn Scratch
- Saps fer anar el llapis? (matemàtiques)
- El joc de la babosa (ciències)
- Geometría & Scratch (edició bàsica d’imatges)
- Anàlisis de les habilitats apreses i recull de formes pràctiques i senzilles per aplicar-les a l’aula
Mòdul 2: Llums, càmera… acció! l’Scratch canta i balla a l’escenari (3h)
- Ens preguntem… com vam ser la nostra experiència d’aprenentatge?
- Metodologia activa? Aprendre i equivocar-me
- Fem música: crea el teu piano de fruites (música)
- Funcions de moviment i events. Comentaris en el codi
- Cantem i ballem (escenaris, vestits i diàlegs)
- Compartim el que estem aprenent (drets d’autor)
- Anàlisis de les habilitats apreses i recull de formes pràctiques i senzilles per aplicar-les a l’aula
Mòdul 3: Aprenem ciència tot jugant (jocs educatius) (3h)
- Com són les persones que generen impacte?
- Fem un joc de preguntes i respostes (llengua)
- Funcions de control (repetició, si, sinó…)
- La motxilla
- Crea els teus propis blocs (Keep it simple)
- Fem un joc educatiu (ciències de la salut)
- Anàlisis de les habilitats apreses i recull de formes pràctiques i senzilles per aplicar-les a l’aula
Mòdul 4: Jo puc ser un/a creador/a de videojocs? (3h)
- Què ha canviat en l’educació d’abans i d’ara?
- Crea el teu primer videojoc: ping-pong (events de teclat i sensors)
- Crea un videojoc: Laberint del cranc (missatges)
Mòdul 5: Fem un projecte-servei aplicat a la teva assignatura (6h)
- Fem un Projecte amb Scratch – part 1
- Fem un Projecte amb Scratch – part 2
- Anàlisis de les habilitats apreses i recull de formes pràctiques i senzilles per aplicar-les a l’aula
Mòdul 6: Més enllà d’Scratch (6h)
- La comunitat Scratch. Reinventa i mira com està fet per dintre. Els estudis.
- Aconsegueix l’accés a un compte Scratch per educadors.
- Més enllà de la pantalla – altres extensions d’Scratch: Lego, Micro:bit, Makey Makey…
- Ara que conec Scratch… quines altres eines puc explorar? Code.org, MakeCode, Snap
- Activitat amb l’eina escollida
- Anàlisis de les habilitats apreses i recull de formes pràctiques i senzilles per aplicar-les a l’aula
- Agraïment i tancament
Metodologia
Combinarem la metodologia THEAD (Transformar les teves habilitats d’ensenyament-aprenentatge per a marcar la diferència a l’aula) amb el coneixement pràctic de l’eina Scratch.
La formació serà online dins la plataforma d’ESPIRAL mitjançant connexions en directe (webinars) per a guiar i acompanyar, fer comunitat, resoldre dificultats i aprendre socialment, i també mitjançant vídeos de suport amb explicacions senzilles, reflexions, tutorials, preguntes, reptes guiats i demostracions, per tal que puguis tornar-los a veure les vegades que sigui necessàries, al teu ritme. Sempre i en tot moment podràs comunicar-te amb el professor que t’escoltarà i et respondrà qualsevol dubte, inquietud o suggerència que puguis tenir.
Cada sessió per mitjà de vídeo en directe o gravat, iniciarà amb una activitat per a prendre consciència i aprofundir en les pròpies experiències que hem tingut en l’aprenentatge, de forma personal, i així poder transformar la nostra pràctica actual amb més consciència. Després, presentarem nous conceptes i coneixements de l’eina d’Scratch i et plantejarem uns reptes per fer i aprendre-fent. Recollirem el que hem après, observant les dificultats trobades i parlarem de les bones pràctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de Scratch a l’aula.
Al llarg de la formació, tindràs diverses connexions en directe (webinars), que serviran per presentar el curs i conèixer-nos, i estimular l’aprenentatge comunitari i social. Es recomana molt l’assistència a aquests, si és possible.
Els mòduls de la formació poden veure’s lleugerament modificats per adaptar-se a les necessitats dels assistents al curs.
Certificació
Per a aconseguir la certificació al completar el curs, cal complir les condicions següents:
- Presentar el 70% o més de les activitats de creixement i d’aprenentatge.
- Fer entrega del projecte i del 100% de les activitats avaluables.
- La mitjana final ha de superar l’aprovat.